How to be a Better Landlord ?
  1. Vakuutukset
  2. Kunnostus ja remontoinnit
  3. Kiinteistön tarkastaminen
  4. Pidä kirjanpidosta huolta
  5. Inventaario
  6. Vuokralaisten turvallisuus

Kuten monessa muussakin asiassa, myös vuokratoiminnassa kehittyminen on tärkeää. Voit helposti olla parempi vuokranantaja muutamalla yksinkertaisella askeleella. Parempana vuokranantajana saat vuokralaisesi viihtymään paremmin ja ylläpidät hyviä ja pitkäkestoisia vuokrasuhteita. Täten toimillasi on suora vaikutus myös sijoitustoimintaasi. Näin teet elämän helpommaksi paitsi vuokralaisellesi, myös itsellesi.
Seuraavaksi annamme sinulle vinkkejä sujuvampaa vuokratoimintaan.

Parempi vuokranantaja: vakuutukset

Vuokranantajan tulee aina varautua ylimääräisiin vahinkoihin. Näissä sinua auttavat vakuutukset.

Asunnolle, kun asunnolle saattaa aiheutua vahinkoja ja siksi vakuutuksen ottaminen on suotavaa. Tässä asiassa kannattaa pitää selvät sävelet vuokralaisen kanssa siitä, millaisia vakuutuksia asuntoon otetaan. On usein käytäntönä, että vuokralaista vaaditaan jo sopimusvaiheessa ottamaan kattava kotivakuutus. Mikään ei kuitenkaan estä sinua hankkimasta omaa vakuutustasi lisävahinkojen varalta.

Joihinkin vahinkoihin ei kuitenkaan voi ennalta varautua, joten kannattaa pitää varuilta jonkinlaista puskurirahastoa yllättävien kulujen varalle.

Kunnostus ja remontoinnit

Kustannuksista huolimatta, vuokrakiinteistö on pidettävä hyvässä kunnossa. Yksi suurimmista kärhämistä vuokralaisen ja vuokranantajan välillä liittyy juurikin asunnon kuntoon: vuokranantaja ymmärrettävästi närkästyy kiinteistölleen aiheutuneesta vahingosta, mutta myös vuokralainen saattaa hiiltyä, jos sovittuja korjauksia ei hoideta ajallaan. Muista, että vuokranantaja on aina vastuussa asunnon kiinteistä varusteista ja niiden kunnosta. Mikään ei kestä ikuisesti, eli asuntoon hankittu upouusi jääkaappi tulee jossain vaiheessa näkemään tiensä pään, jolloin sen tilalle pitää hankkia uusi.

Vuokranantajan tulisi vastata korjauspyyntöihin järkevän ajan kuluessa. Älä missään nimessä priorisoi muita kiireitä korjauksien edelle, sillä hommat tulisi hoitaa niiden vaatimassa ajassa. Tietyt viat, jotka eivät vaikuta välittömästi asumismukavuuteen, tai asunnon turvallisuuteen, eivätkä aiheuta lisävahinkoa (esim. lommo seinässä entisen asukkaan jäljiltä) voidaan järjestää korjattavaksi seuraavien viikkojen aikana. Näissäkin tilanteissa pyyntöön tulee reagoida viipymättä, ettei vuokralainen koe tulevansa vältellyksi. Tällainen käytös on omiaan herättämään epäilystä vuokraisännän aikomuksista.

Jos kyseessä on akuutti vika, esimerkiksi vesivahinko, tulee se hoitaa välittömästi. Myös mahdolliset kodinkoneiden kohdalla tulee käyttää maalaisjärkeä: asukas selviää ehkä joitain päiviä ilman pesukonetta, mutta esimerkiksi ilman jääkaappia eläminen alkaa jo muutaman päivän sisällä ymmärrettävästi koettelemaan vuokralaisen sietokykyä. Hoitamalla hommat ajoissa varmistat hyvän vuokrasuhteen säilymisen.

Vuokralaisen ja vuokranantajan vastuualueet on myös selostettu selkeästi laissa ja erinäisissä käytännöissä. tämä ei kuitenkaan ole aina kaikille selvää, ja saattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä. Tietyt asunnon kuntoon liittyvät kunnostustoimenpiteet kuuluvat vuokralaiselle, ja varsinkin nuorten vuokralaisten, tai ensi kertaa omaan asuntoon muuttavien kohdalla saattaa olla aiheellista käydä nämä pikaisesti läpi.

Suomessa asumiseen liittyvä infrastruktuuri on yleisesti ottaen samalla tasolla, joten asunnosta toiseen siirtyessä ei yleensä tule vastaan suuria yllätyksiä. Kuitenkin oko ikänsä automaatisulakkeita käyttäneelle asukkaalle voi mennä sormi suuhun nähdessään vanhanamallisen sulakekaapin tulppakytkimillä. Samaten kaukolämpöön tottunut ei ehkä ymmärrä sähkölämmitykseen liittyviä yksityiskohtia.

Varsinkin jos vuokraat asuntosi esimerkiksi ulkomaiselle vaihto-opiskelijalle, tai vaikka ulkomaan komennuksella olevalle liikemiehelle, kannattaa käydä ihan kädestä pitäen läpi mitä tehdä jos vaikka sulake palaa ja mistä sulakekaappi löytyy. Eri maissa käytännöt ja tottumukset ovat kovin erilaisia.

Parempi vuokranantaja: kiinteistön tarkastaminen

Asunnon omistajana, sinulla on oikeus tarkistaa kiinteistön kunto silloin tällöin. Kuitenkin sinun tulee pitää mielessä, että asunto on vuokrattuna toisen ihmisen koti, johon sinulla ei ole samoja oikeuksia.

Vuokralaisella on asunnossa Suomen perustuslain määräämä kotirauha, jonka mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus olla kotonaan häiritsemättä. Asunnossa ei siis saa missään nimessä käydä tarkastuksella ilman vuokralaisen lupaa. Mikäli siis haluat tarkastaa asunnon kunnon, tulee tästä aina sopia erikseen vuokralaisen kanssa. Sopiminen kannattaa tehdä hyvien tapojen mukaisesti, eli mielellään useita päiviä etukäteen.

Tarkastamisen tarpeellisuus saattaa vaihdella: hyvässä ja toimivassa vuokrasuhteessa saattaa mennä vuosia ilman, että vuokranantajalla on syytä tarkastaa asunnon kuntoa. Jos taas asunnossa on erinäisiä vikoja, tai korjaustarvetta, saattaa käyntejä olla vuodenkin sisällä useampia.

Pidä kirjanpidosta huolta

Järjestelmällisyys on valttia kaikessa toiminnassa. Siksi kaikesta vuokratoimintaan liittyvästä kannattaa pitää kirjaa, jolloin vältytään epäselvyyksiltä.

Tietojen tallettamiseen sisältyy tietysti myös vuokralaisen henkilötiedot. Vuokranantajalla on hallussaan yleensä ainakin vuokralaisen nimi, yhteystiedot henkilötunnus ja pankkiyhteys. Näiden tietojen säilyttäminen tuo mukanaan tietyn lain vaatiman vastuun, josta puhumme enemmän tässä artikkelissamme.

Inventaario

Varsinkin kalustettujen asuntojen ollessa kyseessä, on tärkeää luetteloida kiinteistössä oleva irtaimisto asianmukaisesti. Asunnon kunto tulisi myös listata samassa, tai eri asiakirjassa. Asunnon kunnosta tulee olla mys rehellinen asuntoa välittäessä, ja jos kunto mietityttää, kannattaa pientä pintaremonttia tehdä jo ennen, kuin asuntoa ilmoittaa vuokrattavaksi.

Asunnon vikalista on tärkeä tehdä ennen asukkaan sisäänmuuttoa, tai suoraan sen yhteydessä. Listasta tulee thedä kaksi kappaletta sekä vuokralaiselle, että vuokranantajalle. Näin kummankin osapuolen oikeudet tulee turvattua. Löydät lisätietoa asunnon vikojen listaamisesta tästä oppaastamme

Vuokralaisten turvallisuus

Asunnon turvallisuus on aina etusijalla. Asunnon omistajana on vastuullasi, että kaikki asunnossa tehdyt remontit, erityisesti putkistoihin ja sähkökytkentöihin liittyvät korjaukset on tehty asianmukaisesti.

Suurimmat asumisturvallisuuteen liittyvät riskit koskevat paloturvallisuutta. Palovaroitin on ollut pakollinen joka asunnossa vuodesta 2000 asti. Palovaroittimen hankkimista ei kuitenkaan ole annettu vuokranantajan vastuulle. Kyseessä on vaikka kattolamppuun verrattava varuste: joskus se on huoneessa valmiina, joskus vuokralainen ostaa sen itse. Hälyttimen puuttuessa sen hankinta ja huolto on asunnon haltijan, eli vuokralaisen vastuulla, mutta mikäli haluat olla varma siitä, että hälytin löytyy, mikään ei estä sinua hankkimasta sitä itse asuntoon jo valmiiksi.

Parempi vuokranantaja: tärkeää muistettavaa

Voit olla parempi vuokranantaja seuraamalla näitä vinkkejä. Hyvä vuokrasuhde takaa suuremman tyytyväisyyden ja näin ollen voit taata pidemmän vuokrasuhteen. Hyvästä vuokrasuhteesta hyötyvät kummatkin osapuolet.

  • On ymmärrettävää, että haluat välillä tarkastaa asunnon kunnon, mutta tästä on aina sovittava vuokralaisen kanssa hyvissä ajoin etukäteen
  • Pidä asunto hyvässä kunnossa ja vastaa asukkaalle aina viipymättä mahdollisiin korjauspyyntöihin
  • Pidä kirjanpitosi kunnossa ja huolehdi myös vuokralaistesi tietojen asianmukaisesta suojaamisesta
  • Pidä huoli asunnon turvallisuudesta varsinkin liittyen siellä tehtyihin remontteihin ja varmista, että asukas tietää ja tuntee omat vastuunsa

Lisää aiheesta

Kommentit on suljettu.

Tutustu meidän online property management-ohjelmisto ja liity suuri vuokranantaja yhteisön. Yksinkertainen, mutta tehokas työkalu käyttävät tuhannet vuokranantajat!

HANKI TILI    MAKSUTON